Hur skapar vi attraktionskraft?
Utveckling skapar attraktionskraft. Sundsvall vill göra en förflyttning, från ett lagom-läge där Sundsvall är relativt anonymt med lite av allt, till att ta en tydlig position präglad av stark utveckling och framtidstro. För att lyckas med det behöver vi kraftsamla. Vi behöver en gemensam strategi och ett gemensamt förhållningssätt. Varumärkesplattformen är stommen i varumärket och grunden för hur vi tillsammans ska göra platsen Sundsvall mer känd och attraktiv och nå vår önskade position.
Vision. Vårt önskade nyläge för platsen.
Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla.
Visionen är en gemensam politisk inriktning för platsen Sundsvall och organisationen Sundsvalls kommun.
Vi tar position i människors medvetande
Sundsvall konkurrerar om uppmärksamheten med en mängd kommuner, platser och destinationer. Vi behöver sticka ut från mängden på ett sätt som gör att människor uppfattar Sundsvall som en intressant plats. Positionen är hur vi vill att andra uppfattar oss jämfört med hur de uppfattar andra platser.
Den här positionen vill vi ta: Här skapas framtiden.
Associationerna vi bygger tillsammans
För att kunna äga den valda och önskade positionen måste vi hela tiden leda i bevis att framtiden verkligen skapas i Sundsvall. Det innebär att vi behöver kontrollera att det vi gör och kommunicerar är i rätt riktning. Sundsvall ska stå för:
Samverkan: Vi samarbetar över gränser, skapar nya möjligheter tillsammans och är inkluderande. Vi gillar helt enkelt att göra saker tillsammans.
Innovation: Vi tänker nytt och vågar sätta ambitiösa mål, vi hittar nya perspektiv och lösningar på både lokala och globala utmaningar.
Handlingskraft: Vi ska bli bättre på att gå från ord till handling, precis som vi gjort tidigare genom historien. Vi vågar testa nytt och starta om. Och lyckas stort.
Vårt förhållningssätt
För att vi ska kunna associeras med samverkan, innovation och handlingskraft behöver vi vara:
Välkomnande: Vi bjuder in till dialog och samarbete.
Modiga: Vi vågar testa det som aldrig prövats även om vi inte säkert vet att vi kommer att lyckas. Vi peppar varandra och ser möjligheter.
Trovärdiga: Vi skönmålar inte verkligheten. Vi håller vad vi lovar. Och när det behövs kavlar vi upp ärmarna och hugger i.
Varumärkeslöfte som förpliktigar
Vårt varumärkeslöfte är konkret, kravställande och inkluderande.
Vårt löfte är: Tillsammans skapar vi framtiden.
”Tillsammans” är viktigt för att betona samverkan och att vi skapar den önskade förflyttningen tillsammans. Formuleringen ”skapar vi framtiden” är viktig utifrån ambitionen att Sundsvall ska associeras med aktiva verb och handlingskraft. Dessutom ger löftet en tydlig riktning mot den önskade positionen "Här skapas framtiden".
Så här hänger det ihop
